Forleden så jeg et opslag i en Facebook-gruppe. En mor spurgte, hvordan man bedst planlægger en køretur til Italien med børn. Ikke de klassiske "er vi der snart?"-børn, men de rigtige, levende nogen på 3 og 8 år. Med behov, pauser, rytmer og nedsmeltninger.
Jeg kunne mærke det helt ind i maven, for vi står præcis det samme sted.
Til sommer kører vi selv afsted – to voksne, to børn på 5 og 2, en Tesla Model Y og en campingvogn bagpå. Og med elbil og campingvogn i kombination er det ikke bare en tur sydpå. Det er noget, der skal tænkes igennem.
Det her er ikke et indlæg med den perfekte rute. For den findes ikke.
Der er ikke én sikker vej uden kø, stejle passager, sære rastepladser eller fejlberegnede ladestop. Men der findes noget andet: en tilgang, der giver ro.
Det her er vores tilgang.
Vi bruger fire dage på at køre ned gennem Europa – og har planlagt overnatning, pauser og opladning med udgangspunkt i én ting:
Vi vil hellere være lidt længere undervejs og have børn med overskud, end vi vil køre lange stræk og håbe på det bedste.
Undervejs overvejede vi fire forskellige ruter over Alperne. Vi vejede fordele og ulemper, tog højde for rækkevidde, bjergkørsel og hvornår børnene sover bedst. Og så lagde vi os fast på en løsning, der ikke er den hurtigste – men den mest realistiske for os.
Her er, hvordan vi har planlagt turen – og hvorfor.
Vi har valgt at tage hul på rejsen allerede dagen før den “rigtige” afgang. Ikke for at komme hurtigt frem – men for at få ro på. Vi kører fra Roskilde efter frokost og overnatter på Maribo Sø Camping, så vi er tæt på færgen fra Rødby næste morgen.
Det betyder, at vi undgår den klassiske klokken er 5 og alle er morgensure-afgang. Og det giver os mulighed for at pakke færdig i ro og mag – med tid til at opdage, hvis der mangler noget. Vi sover tæt ved færgen og står op i et roligt tempo.
Færgen afgår kl. 07.45, og vi skal være der 07.15.
Det havde været en presset start fra Roskilde – men fra Maribo er det 15 minutters kørsel.
En ekstra bonus:
Scandlines har lavpristakst for trailere før kl. 08 og efter kl. 20 i højsæsonen.
Det sparer os omkring 1.000 kr. Og hvis vi havde taget Storebæltsbroen i stedet, ville vi både bruge mere tid og strøm – og ende i tæt trafik syd for Hamborg.
Så selvom vi “spilder” en feriedag med kun halvanden times kørsel, føles det ikke som spild. Det føles som at trække vejret, før vi skal i gang.